divendres, 4 d’abril del 2014

Municipi i construcció de l’Estat espanyol de la Restauració Volum II : Actes de l’Ajuntament d e Belianes de 1891 a 1923



1.   Introducció
La característica fonamental de la legislació local sorgida de la Restauració va ser el centralisme. Precisament i referint-se als intents de reforma llegim a l’exposició de Motius de “El Estatuto Municipal de 1924” de José Calvo Sotelo: “Durante los cuarenta y siete años de vida que cuenta la Ley de 2 de octubre de 1877, se ha intentado su reforma, siempre infructuosamente, veintidós veces”[i].
Amb Francisco Silvela com a ministre de Governació (1891), una Reial Ordre disposava la preparació d’un informe sobre la reforma local espanyola. Els treballs van anar a càrrec del Subsecretari del Departament, Sr. Sánchez de Toca, que va elaborar dos projectes: la Llei de Govern i Administració Local i les Bases per a la Reforma de la Llei Municipal. És l’ intent més rigorós de tots els intents reformadors del Règim Local fins als projectes de Maura del segle següent.
El projecte contenia ferms propòsits descentralitzadors: institucionalitzava l’espai regional amb el qual tractava de donar resposta al problema que ja en aquell moment havia adquirit importància a Catalunya i al País Basc. Les demandes de reconeixement regional plantejaven un problema a l’organització del sistema local espanyol sorgit de les lleis de la Restauració ja que la Constitució no preveia altres nivells territorials que la província i el municipi, marc legal de difícil superació si no es procedia a una reforma del seu contingut per a la qual cosa no existia el consens necessari entre els dos grans partits.
Les “Bases para la reforma municipal” s’inspiraven en aquests dos principis:
·         Que les facultats administratives atorgades als Ajuntaments han de ser proporcionades a la capacitat que respectivament acrediten per a administrar-les  ordenadament.
·         Que l’organització de les grans ciutats no pot ser la mateixa que la dels petits municipis.
L’enfrontament entre Silvela i Romero Robledo va ser la causa de la definitiva opció de Cánovas pel segon i, conseqüentment, de la dimissió de Silvela.
Les propostes de Maura del 1903 i 1907, sobretot en la segona ocasió quan l’acord polític va unir tots els polítics de l’arc parlamentari, des dels carlistes a la Lliga passant pels republicans, liberals i conservadors –després del Manifest de Solidaritat Catalana de 1906-, discutit durant dos anys amb una allau d’esmenes i discursos, aconseguí consensos generals per a certes trajectòries, que pocs anys després recollia quasi textualment el redactat per Canalejas, i més endavant, en 1910, mereixia sanció plena de les diverses forces polítiques representades en la Comissió extraparlamentària que va reunir el gabinet presidit pel Comte de Romanones. L’ Estatuto Municipal (1924) contenia gran part de les innovacions que l’estudi previ d’aquestes iniciatives hi havia aportat.
Afirmava l’ Estatuto Municipal la plena personalitat de les entitats municipals, i conseqüentment la seva capacitat jurídica integral en tots els ordres del dret i la vida, deixant sense vigor les lleis desamortitzadores que ja estaven en suspens per anteriors disposicions.
Pel que fa a la Hisenda Municipal, que descansava del tot en els recàrrecs sobre l’ Impost de Consums del qual obtenia la major part dels seus recursos, les línies de la reforma van trobar expressió en el projecte de llei que regulava els tributs municipals de 7 de novembre de 1910, presentat a les Corts pel gabinet Canalejas. La supressió de l’ Impost de Consums va fer més urgent la reforma. Mitjançant la cessió als Ajuntaments d’una part important de la tributació real del producte va aplanar la relació de la Hisenda Municipal amb la Hisenda General. Per iniciativa del Govern o bé a petició dels Ajuntaments, gran part de les disposicions del projecte es van anar aplicant en els Municipis, fins i tot en els d’alguna província foral.
El projecte de llei que regulava els tributs municipals va ser incorporat per l’ Estatuto (1924) . Havia de servir per a convertir en estat legal, ferm i definitiu, el purament precari en què es trobava la vida municipal, de del punt de vista econòmic. Es facilitava la tributació dels drets i taxes municipals en els rendiments nets de les Empreses que aprofitessin per als seus negocis el sòl, subsòl o vol del terme municipal.
L’arbitri sobre l’ Increment del Valor dels terrenys situats dins el terme municipal s’incorporava també a l’ Estatut Municipal reduint les quotes a límits de gran prudència.
S’establia també a l’ Estatuto la manera de declarar mal conreat un terreny i aprofitar fiscalment aquesta deficiència.
L’arbitri de lloguer es transforma, de fet, en una taxa de residència.
El Repartiment General d’utilitats, com a mitjà per a salvar el dèficit dels pressupostos municipals, es trobava regulat en el Decret Llei d’onze de setembre de 1918 de forma que s’estimava insuperable. Autoritzava una modalitat restringida que en els grups rurals modestos permetia arribar al mateix fi amb menys esforç tècnic.
Faltava encara en el sistema tributari general l’element que individualitzés els gravàmens de manera suficient la qual cosa obligava al Repartiment General a suportar una càrrega que, en justícia, no seria desitjable.
El Crèdit Municipal i els Pressupostos Extraordinaris eren regulats autoritzant l’emissió de lletres de canvi i pagarés i estableix les normes bàsiques a què, en tot cas, haurà d’ajustar-se l’emissió de préstecs per tal d’evitar que tinguin per finalitat saldar el dèficit d’una gestió desordenada.
En el debat de 1907, a iniciativa dels diputats de la Lliga, encapçalats per Cambó, va prendre estat parlamentari la figura de les mancomunitats provincials.
L’opinió majoritària del catalanisme la representa la Lliga Regionalista que controlava l’Administració Local i Provincial de Catalunya i que va aprofitar el que en aquell moment els podia oferir el poder central pressionat pels temors a un possible separatisme. Els representants de les quatre Diputacions catalanes, a partir del juliol de 1911, redactaren les Bases de la Mancomunitat de Catalunya, lliurades pel President de la Diputació de Barcelona Prat de la Riba al Consell de Ministres Canalejas.
Canalejas havia tingut en compte les aportacions del Projecte Maura de 1907-1909 però el 1911 les dificultats sorgiren en el seu propi partit, precisament per la tradició centralista que el caracteritzava. La intervenció de Niceto Alcalá-Zamora fou un minuciós i detallat atac al projecte, al qual va qualificar de regressió històrica. Va criticar la falta de precisió dels límits jurídics i polítics de la Mancomunitat, les deficients condicions tècniques del projecte, els aspectes financers i la qüestió de les Delegacions.
Abans de passar pel Senat es va produir l’assassinat del President Canalejas quedant el projecte bloquejat malgrat els intents de Romanones que el succeí en la presidència del Govern.
El nou President del Govern i líder del Partit Conservador Eduardo Dato pensà que havia de recórrer a la reforma del Règim Local mitjançant una norma d’urgència amb el Reial Decret de 18 de desembre de 1913 que diu el següent en el seu Article Primer: “Las provincias de Barcelona, Gerona, Lérida y Tarragona, acogiéndose al Real Decreto de 18 de Diciembre de 1913, se unen indefinidamente para constituir la Mancomunidad Catalana, que se regirá por las disposiciones del presente Estatuto y los acuerdos que tomen la Asamblea y el Consejo dentro de sus atribuciones”. Al segon Article es concreten els traspassos de competències: construcció i conservació de carreteres; conservació de camins veïnals; hospitalització de dements pobres; concessió, construcció i explotació de ferrocarrils, etc...
Com diu Conxita Mir i Curcó al pròleg de l’obra de Joaquim Capdevila i Capdevila[ii]: la construcció de la societat liberal en els anys que transcorren entre la crisi colonial de 1898 i la Dictadura de Primo de Rivera és un moment crucial en la història del país, durant el qual el naixent catalanisme polític, esperonat arran de la crisi econòmica que suposa la pèrdua del mercat colonial, cerca de trobar un nou encaix de Catalunya dins


[i] “Historia de la Legislación de Régimen Local”, Enrique Orduña Rebollo
[ii] Capdevila i Capdevila, Joaquim: “Tàrrega (1898-1923): societat, política i imaginari”


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada